Conform unui raport încă nepublicat al Curții Federale de Contabilitate din Brazilia, cele 12 stadioane pe care s-a jucat Campionatul Mondial din vara acestui an au costat cu 50 de procente mai mult decât fusese estimat inițial, în timp ce doar 6 din cele 35 de proiecte de transport public au fost realizate la timp, a anunțat agenția de presă Reuters.
Cel mai costisitor proiect a fost renovarea Stadionului Național din Brazilia (Mane Garrincha), care a costat statul sud-american 1,44 de miliarde de reali, aproape dublu față de estimările inițiale și chiar de trei ori costul unor arene construite de la zero pentru Mondial.
Stadionul Mane Garrincha (72.788 de locuri) se află în Brasilia, un oraș fără vreo echipă importantă de fotbal care să utilizeze impunătoarea construcție
„Stadioanele au costat mult mai mult decât ar fi trebuit”, a declarat pentru agenția de presă Reuters Amir Somoggi, un consultant financiar care a lucrat cu unele dintre cele mai mari cluburi de fotbal din Brazilia. „Au ales să realizeze proiecte faraonice iar noi am rămas pricopsiți cu niște elefanți albi”, a mai adăugat specialistul, referindu-se la stadioanele uriașe care nu vor putea fi exploatate probabil niciodată la potențial maxim, dar în schimb vor „înghiți” bani pentru întreținere.
Elefanți albi
A: „Domnule Blatter (n.r. președintele FIFA), cum se cheamă ceva uriaș, costisitor și intutil?” B: „Ce anume?” A: „Este alb…” B: „Încă un indiciu?” A: „Ați dorit să fie construit aici!” B: „Așteaptă, încă încerc să-mi dau seama…” (FOTO: ZAPIRO)
Caricatura de mai sus ilustrează povestea stadionului din Cape Town, o construcție care a găzduit 8 meciuri la Campionatul Mondial ce a avut loc în Africa de Sud în anul 2010. Deși Cape Town avea deja un stadion pe care l-ar fi putut recondiționa și utiliza pentru turneul final (stadionul Athlone), FIFA a insistat ca un stadion nou să fie construit în oraș, motivul principal fiind faptul că cel deja existent era poziționat într-o zonă rezidențială săracă.
Forul internațional s-a ocupat inițial de întreținerea construcției. Însă odată cu încheierea turneului final și a apariției pierderilor din cauza costurilor de întreținere, FIFA s-a retras, lăsând uriașa construcție pe umerii statului din Africa.
Stadionul Green Point din Cape Town (55.000 de locuri) nu găzduiește mai mult de 2.000 – 3.000 de suporteri la meciurile din campionat. FOTO: AFP
În prezent, prima divizie de fotbal din Africa de Sud umple maximum 10% din capacitatea stadionului, stadion a cărui întreținere costă cetățenii Africii de Sud circa 4,3 milioane de dolari pe an. O țară aflată în dezvoltare, care ar trebui să aibă priorități precum crearea de locuri de muncă sau construirea de case pentru cetățenii săi, este nevoită să piardă bani pe întreținerea unei „extravaganțe” impuse de FIFA. Un mod interesant de a însuma povestea stadionului din Cape Town și a multor altor stadioane cu o poveste similară a fost făcută de Terry Crawford-Browne, activist pentru drepturile omului: „Am avut o petrcere bună, însă acum trăim mahmureala”.
„Ne-au legat la ochi”
Să revenim însă la Campionatul Mondial din Brazilia. Au existat multe voci care au pus la îndoială organizarea turneului final din 2014, motivele principale fiind construcțiile stadioanelor, care au fost finalizate pe ultima sută de metri și proiectele de transport incomplete sau abandonate. Cu toate acestea, Mondialul din Brazilia a fost considerat, în mare parte, un succes, oferind un grad ridicat de spectacol pe teren, fără foarte multe probleme în afara sa.
Raportul de 130 de pagini a dezvăluit faptul că mai este foarte mult de lucru, în contextul în care Brazilia, în Rio de Janeiro, va găzdui Jocurile Olimpice de vară din 2016. Guvernul a promis 26 de noi aeroporturi dar doar 14 au fost finalizate la timp. Aceeași situație a fost întâmpinată și la nivelul transportului public, unde doar 6 din cele 35 de proiecte a fost construite la timp pentru Mondial.
„Ne-au legat la ochi”, a mai adăugat consultantul Somoggi. „Au spus că Mondialul va ajuta Brazilia să facă un pas important înainte din punct de vedere al transportului public, dar tot ceea ce au făcut a fost să construiască stadioanele. Economia nu se mai află într-o stare la fel de bună, astfel că nu există nicio garanție că vor finaliza proiectele”.
Oficialii din Guvern au insistat că lucrările vor fi realizate complet, dar nici măcar unul din cele 29 de proiecte neterminate până în iunie nu a fost finalizat. Cinci dintre acestea nu au fost „atinse”, în timp ce lucrările pentru mare parte din restul proiectelor nu au avansat într-un mod sesizabil. Cu toate acestea, raportul Curții a fost în mare parte pozitiv: „Merită amintit faptul că o parte importantă din proiecte se aflau la un stagiu avansat în perioada turneului sportiv, ceea ce înseamnă că finalizarea lor este inevitabilă. Nu există dubii asupra faptului că finalizarea acestora va reprezenta o moștenire de pe urma Campionatului Mondial”.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER